Hollandse Mini Spoorwegen
Station
Woudenberg-Scherpenzeel

Hollandsche Mini Spoorwegen

Mijn naam is Kees Doornenbal. Ik ben geboren op 18 oktober 1955 in Woudenberg. Ik ben al sinds mijn jeugd gefascineerd door treinen. Bij de daagse goederentreinen op station Woudenberg-Scherpenzeel is mijn interesse voor treinen geboren. Op mijn 7e jaar verhuisden we naar Maarsbergen. Daar was ik ook regelmatig op het station te vinden. In die tijd kreeg ik ook mijn eerste modeltrein die de basis vormde voor mijn huidige collectie modeltreinen.

In 1998 kreeg ik een tip van een collega dat er bij een speeltuin een oude minitrein stond die niet meer gebruikt werd. Voor een symbolisch bedrag kon ik deze trein overnemen. Het was een Duits type stoomloc met 3 wagons. De loc werd aangedreven door een benzinemotor. Bij nader inzien bleek echter dat alles tot op de draad toe versleten was. Dit vormde zo het begin van een project waar het einde nu nog niet van in zicht is.
Samen met mijn broer Henny zijn we begonnen aan de restauratie. Uiteindelijk kwam het neer op complete nieuwbouw. Bij de stoomlocomotief is de benzinemotor uiteindelijk vervangen door 2 elektromotoren van 24 volt. De asindeling is 2C2. Van de oorspronkelijke wagons zijn er twee gerestaureerd. Eén type naar voorbeeld van het houten, 2e klas sneltreinrijtuig van de Staatsspoorwegen. Het orgineel is in bezit van de Stoomtrein Goes-Borssele (SGB). De andere wagon heb ik gemaakt naar voorbeeld van het houten doorgangsrijtuig van de HSM. Verder ben ik nog bezig met een vierassig bagagerijtuig van de HSM. Voor nauwkeurig beschrijvingen zie pagina Materieel. Het idee om blokkendozen te maken is geboren toen ik voor een overweg bij Amersfoort stond, waar na 10 minuten wachten de trein van de VSM naar Apeldoorn met 5 blokkendozen langskwam. In totaal hebben ik vijf blokkendozen. Eén blokkendoos is tot motorwagen omgebouwd waarmee ik zo een vierwagentrein kan samenstellen. Speciaal voor het rangeerwerk zijn we bezig met het maken van NS diesellocomotief 451, in onze gebruikte schaal, ongeveer 1:6. Het origineel is in bezit van Museum Buurt Spoorweg (MBS). De spoorbreedte was 32 cm en is veranderd naar 26 cm (10 1/4 inch). De huidige baan bestaat uit 110 meter rail, inclusief 2 wissels. De derde wissel is in aanbouw. De diameter van de bochten is 12 meter. Verder is er een compleet seinenstelsel aanwezig met voorseinen, hoofdseinen, een bordessein en nog enkele vaste seinen.