Hollandsche Mini Spoorwegen
Station
Woudenberg-Scherpenzeel

Materieel

Stoomloc met tender


De loc is naar Duits voorbeeld gemaakt, het is een fantasie model. Hij heeft de as-indeling van de 05. De drie grote wielen hebben geen flensen, maar worden op de rails gehouden door twee draaistellen. De loc stamt uit ± 1959 en is gebouwd door de TAM metaalwaren fabriek Munster/Westf/Duitsland
Van origine zat er een JLO benzinemotor in en de loc kon alleen vooruit rijden. De tender is helemaal opnieuw gebouwd en is net als de motorwagen met twee motoren en een 24 volt installatie uitgerust.

Tenderloc

Van de stoomloc met tender kan eenvoudig een tenderloc worden gemaakt. De tender wordt losgekoppeld en achter het machinistenhuis monteren we een kolenbunker en aan de zijkant bij de ketel komen twee waterbakken De loc wordt dan gekoppeld aan de blokken doos motorwagen.

Dit speciaal voor banen waar we niet rond kunnen rijden.

Lok 451

Momenteel is de bouw van deze loc al weer enige tijd gereed. De loc wordt aangedreven door een elektromotor van 24 volt. Van dit type loc is één gered van de sloop, deze doet dienst bij de Museum Buurt Spoorweg.

De rijtuigen

De Blokkendozen

De eerste blokkendozen komen in 1924 in dienst. De naam blokkendozen hebben ze te danken aan de universele inzetbaarheid van de rijtuigen, Daar mee konden ze verschillende treinstellen mee samen stellen De motorwagens werden ook wel stofzuigers genoemd, dat komt door het hoge geluid wat de motoren maakten. Momenteel rijden er nog blokkendozen bij het Spoorwegmuseum, de Veluwse stoomtrein maatschappij en de stoomtrein Goes Borsele.

Motorwagen BD9152

De motorwagen die ik heb gebouwd is afgeleid van de Noordhollandse versie, serie Mcd4 9151-9161 Er zitten twee motoren in, in elk draaistel twee. De installatie is 24 volt en de snelheid word elektronisch geregeld. Er is plaats voor de machinist en twee kinderen.

Rijtuig B8103

Het stuurstand rijtuig is afgeleid van de serie Cesc81018-103. De frontlampen en de fluit kunnen elektrisch door verbonden worden met de motorwagen, zodat ik ook met de stuurstand voor kan rijden. De wagen is uitgerust met zwanenhals draaistellen er kunnen vier kinderen meerijden, dat geldt ook voor de overige rijtuigen.



Rijtuigen B8527

Dit rijtuig is afgeleid van de Ces8501-8555. De wagon kan elektrisch worden doorverbonden met de stuurstand en de motorwagen Ze is uitgerust met zwanenhals draaistellen.

Rijtuig A5001

Het enigste blauwe blokkendoosrijtuig in onze collectie, de A5001.


Rijtuig AB8501

Rijtuig AB8501 is afgeleid van de serie ABecm 8501-8511

Dit is het laatste rijtuig dat ik van de serie blokkendozen heb gebouwd, omdat ze in het grote voorbeeld allemaal zijn gesloopt. Als enige rijtuigen hadden ze een groot middenbalkon. De draaistellen zijn net als de motorwagen uitgerust met onder liggende draagjukken.

 

De drie oude rijtuigen zijn naar Duits voorbeeld gemaakt A 4üm en B 4üm.Maar deze waren net als de lokomotief versleten, zoals de onderkant van de houten bak en de kunststof wielen ,waarvan sommige loopvlakken 1 cm waren ingesleten. De 2 bakken die nu zijn opgeknapt, zij naar voorbeeld van vierassige houten D-rijtuigen van de NS. De SS AB 101-116 ( NS 7501-7516 ) = HMS 7516. De HSM AB 423-429 ( NS-7125-7131 ) = HMS 7127. De voorbeelden voor deze ombouw vond ik in mijn Railhobby archief. De nummers 10 en 11 uit 1984. De derde wagon doet dienst als aanhang wagen achter een traktor

Rijtuig B7516

Het orginele rijtuig is in 1914 gebouwd door wagonfabriek Van Der Zijpen en Chardier.Ze reden in treinen naar Keulen en Brussel.In 1952 werden ze uit de personen dienst genomen.Diverse rijtuigen zijn verbouwd tot dienstwagens en instructie rijtuigen.Jaren lang heeft er een gestaan op een internaat te Overberg waar deze gebruikt werd als slaapwagon.Deze is verkocht via de MBS aan de SGB en wacht nu op een algehele restauratie.


Rijtuig B7127

Rijtuig B 7127 is in1912 gebouwd door Beijnes te Haarlem.Ze zijn uitgerust met Engelse draaistellen. Ze zijn gebouwd voor het verkeer naar Frankrijk en Zwitserland
Het laatste jaar reed de AB7127 rond als tweede klasse rijtuig en werd uitsluitend gebruikt als versterkings rijtuig.Het laatste rijtuig is in 1954 gesloopt.

De derde wagon deed dienst als aanhangwagen achter een traktor. Dit rijtuig is gerestaureerd naar voorbeeld van het Mitroparijtuig WLAB 054 182 van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Diverse delen moesten vernieuwd worden en het rijtuig is ook verlengd.

Rijtuig P4023

Dit drie-assige postrijtuig in aanbouw kwam in 1891 in dienst bij de Staats Spoorwegen. Ons voorbeeld, de P4023 werd in 1939 afgevoerd.

Rijtuig C2040

Dit rijtuig is momenteel gereed. Als voorbeeld dient de in 1866 tot 1868 in dienst gestelde serie C2040-2052 van de HSM. Beynes bouwde deze fraaie, op een koets lijkende rijtuigen. Het voorbeeld is een twee-assig rijtuig, het werd in 1930 door de NS afgevoerd. Voor de bouw van dit rijtuig gaf het boek 'De Erfenis' van Bert Steinkamp de nodige inspiratie.

Rijtuig D1920

Om met mijn internationale minitrein ook bagage te kunnen vervoeren wordt er nog een bagagewagon toegevoegd. De wagon wordt met Engelse draaistellen uitgevoerd. Dit type wagon is nog aanwezig bij de SGB en in het spoorwegmuseum.

C 239

Het voorbeeld van dit rijtuig staat in het Spoorwegmuseum. Dit rijtuig is door Beijnes gebouwd.

BD 12

Als voorbeeld voor de HMS BD 12 heeft de HSM serie CDI 1-8 gediend. Dit rijtuig is door de HSM in eigen werkplaats gebouwd. De laatste van deze serie is in 1934 afgevoerd.

NS Gesloten goederenwagon

De twee-assige gesloten goederenwagen type CH.